Myllsvassdraget

Vedlikehold langs Myllsvassdraget

Egentlig koselig med dugnader. Hans Gustav og Hugo nyter kveldssolen ved Myllsvannet.

Vedlikehold og skikkelig arbeid er viktig.

Historielaget gjør en god jobb i så måte. Kongeveien blir ryddet og klippet hele sommeren. For noen dager siden sjekket vi alle informasjonsplakatene langs Myllsvassdraget og sørget for at stolpene sto ordentlig. I dag har vi flyttet to plakater nærmere veien - og ikke minst hadde vi en koselig kafferast ved Myllsvannet etterpå.

Skiltet ved Sliperiet er kommet nærmere veien.
Skiltet ved Friland har vi snudd og flyttet lenger frem.
Og så begynner tyttebærene og bli modne........

Da er de nye skiltene om industrien langs Myllsvassdraget på plass.

Sliperiet ved Mylla ?

Astrid Johansen la i går ut dette bildet på Gran, Lunner, Grua og Harestuas tapte historie. Det har vært stort engasjement og diskusjon om dette bildet som mange mener er Sliperiet. Flere som har meninger?

Hans Gustav blir liten på demningen ved Mylla.

Gledelig melding fra Lunner Almenning !

Vi har nå fått anledning til å behandle søknaden fra Lunner Historielag og styret har bestemt seg for at dette var et tiltak verdig litt annerkjennelse og har besluttet følgende:

Styret vedtar å støtte Lunner Historielags prosjekt «informasjon langs Myllsvassdraget» med kr 15 000,-

Vi setter stor pris på alle som vil hjelpe til med prosjektene våre. Disse to var meget behjelpelige. De takket nei til kaffe, men satte stor pris på en brødskorpe.

Stolper og tavler er på plass

I dag har vi satt opp alle ti stolpene og skrudd på tavlene på de nye oppslagstavlene langs Myllsvassdraget. Det gjenstår to dagers arbeid. En dag med beising av tavlene og rydding av kvist og en dag med å skru på plakatene.

Vi hadde et lite møte med kaffekoppen etter at stolpene var oppe og vedtok enstemmig følgende:  Egentlig er det koselig med dugnad! Ps. (En likte spesielt godt kaffepausene).

Hans Gustav, Hugo og Helen

Nye informasjonstavler

Fornying av skilting ved Myllsvassdraget:  Historielaget satte for noen år siden opp noen informasjonsskilt langs Myllsvassdraget. Lars Skonnord skrev om all aktiviteten og industrien langs vassdraget "før i tia" Det ble satt opp informasjonskilt med disse opplysningene.  De fleste av disse stolpene har falt ned med og plakatene er ikke leselig. Vi skulle gjerne satt opp nye stolper og skilter som forteller om denne spennende historien.  Vi har tekstene som vi har tenkt å prege i metall denne gangen, men vi trenger hjelp til å få satt opp stolpene (10-12) og montert skiltene. Lyst til å være med?

Det ble for noen år siden satt opp 10 oppslagstavler med mye informasjon om virksomheten langs elven. Mange av disse har nå gitt opp.
Denne tavlen ved Mylls-dammen fant vi i små deler spredt utover - bak en haug med jord og kvist. Trist.
.. og noen av tavlene har overlevd, men blitt preget av tidens tann.

8. juni 2014

Se her ja, de kunne sine saker før! Hans Gustav viser frem hvordan demningen fungerte.

2. pinsedag  var vi og fikk oppsporet hvor alle oppslagstavlene står/sto. Det tok sin tid, et var meiet ned av maskiner, et prøvde å gjemme seg i noen kratt, et hadde lagt seg rett ned osv. Men vi fant etterhvert alle og håper nå at vi kan få nye opp igjen i løpet av sommeren høsten.

Slik fant vi tavlen ved Myllsdammen.
Noakdammen prøver så godt den kan å gjemme seg.
Mange fine "kunstverk" langs elven.

Anniken Harlem Thorsen 24.06.2015 11:21

Det hadde vært fint om alle meldinger ble datert!

Helen 24.06.2015 15:26

Ja, tenker du på de meldinene her i kommentarfeltet eller på de andre
sidene?

| Svar

Nyeste kommentarer

04.11 | 11:40

Ja det har jeg. om du er interessert ta kontakt med meg på tlf 93245551. om vi snakker om samme plass er jeg også veldig interessert i om hva du kan og veit.

25.10 | 13:08

Min bestefar, Halvor Sogn, ble født på Gården Sogn 28..03.1863 og var bror til Hans f.14.10.1859 og Lise Sogn Holoa f. 28.07.1861.
Min far Ole hadde fler kusin

19.09 | 21:14

Her bodde Gustav Eriksen med kone og 3 barn, fra 1939 til 1954, Jeg som skriver, er yngste sønn, Thor, siste gjenlevende, og her lærte jeg å plystre på første d

26.08 | 14:02